onsdag 2 maj 2012

Tomten tar sig.

En långhelg har nu passerat och det kändes som vi hann med mycket. Extra trevligt med lokal anordnad majbrasa där hela området fick möjlighet att umgås och bekanta sig. Vädret har samtidigt varit underbart och det är sådana dagar som det känns extra härligt med hus. Framsidan  och sydsidan är planerad och matjord är utlagt. Det som återstår är att så gräs. Vi hoppas hinna med att så gräset innan helgen då det enligt uppgift skall komma en del regn. Efter konsultation med gräsexpertet tror vi nu att vi skall lyckas med gräs åtminstione på halva tomten och som kan vi kan nyttja delar av sommaren. Det känns skönt. Baksidan är också utplanad jämn men här har vi ännu inte lagt någon matjord. Dels bör nog marken få sätta sig lite till samtidigt som det blir stora volymer som måste flyttas då ingen lastbil kommer bak dit. Det blir till att hitta alternativa metoder för att anlägga gräs. Det känns som ett helt annat hus nu när tomten blivit så plan. Det ger ett mycket trevligare intryck. Dessutom är halvrondellen anlagd även om det skall dit kantsten och gårdsgrus. Samtliga som kommer och hälsa på får nu nyttja limosinrondellen. Dess existen måste ju motiveras:).



Trevligt med lokal majbrasa.

Bakisdan planas ut. En liten annorlunda syn från matbordet.


Matjord anländer.


Anläggning av framsida. Markduken är för bärigheten på limosinrondellen.


Wille provsår lite gräs.



Full aktivitet i det fina vädret.


Grannen lyckades givetvis fånga mig på bild med denna enormt manliga kratta.


Jocke och Emma var först med att testa limosinrondellen. Justering av kanterna återstår. Tur att vi lyckades ligga på framkant och få till försänkning i cykelvägen på två ställen.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag hittade er fina blogg när jag och min sambo kikade på tomter i Påtåker, Vallentuna. Det är jättespännande att kunna följa hela ert bygge från bygglovsansökningar till där ni är idag.

    Eftersom ni bor i Påtåker tänkte jag höra om vi kan få ställa några frågor till er om området.
    Jag tar gärna er mailadress så jag kan återkomma med lite funderingar =)

    Mvh Emma

    SvaraRadera